Gryphon Audio


Gryphon Audio Designs – idea Flemminga E. Rasmussena

Gryphon Audio Designs – idea Flemminga E. Rasmussena

Historia sukcesu Gryphon Audio Designs to dzieło jednego człowieka. W przypadku tej duńskiej firmy swoje piętno od początku odciskał Flemming E. Rasmussen, który dbając o każdy szczegół zbudował swoiste imperium w świecie urządzeń high-end.

Flemming związał się ze światem muzyki już w czasie studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Aarhus w Danii. Wtedy to zaczął projektować okładki płyt LP i plakaty koncertowewielu lokalnych artystów. Po ukończeniu studiów trafił do skandynawskiej firmy zajmującej się produkcją odzieży sportowej. Ale miłość do muzyki nie pozwoliła mu na długą rozłąkę z tym, co lubił i w 1986 r. całkowicie poświęcił się działce muzycznej. Projektowanie komponentów audio zaczął w późnych latach 70., wystartował z niewielką produkcją wtyków głośnikowych. Chwilę później dzięki wsparciu Johna Rishøja zajął się dystrybucją sprzętu audio międzynarodowych producentów. Stworzona firma 2R Marketing (od pierwszych liter nazwisk Rasmussen i Rishøj) szybko dorobiła się miana wiodącego importera urządzeń high-end w Danii. 2R Marketing reprezentował takie marki jak Infinity, Martin Logan, Pierre Lurné, Vimak, VPI i WBT.

W międzyczasie Flemming i Kim Rishøj (brat Johna) zaprojektowali przedwzmacniacz gramofonowy przeznaczony dla urządzeń z wkładką typu MC, który wyróżniał się niesamowitym brzmieniem. Równocześnie Flemming E. Rasmussen szukał nazwy dla nowej marki sprzętu high-end, której początek dał właśnie wspomniany przedwzmacniacz gramofonowy, a która miała reprezentowa  nieograniczoną moc i jednocześnie wyraża  pełen wdzięk. Gryphon to nazwa i logo zainspirowane postaciami z mitologii greckiej i odnoszący się do gryfa - stworzenia z głową i skrzydłami orła oraz ciałem lwa. Dla lepszego nawiązania nazwy marki do dźwięku Flemming E. Rasmussen zdecydował się na modyfikację angielskiego słowa „griffin” (gryf) poprzez zamianę ostatniej sylaby na greckie wyrażenie „phon”, oznaczające dźwięk, głos. W ten sposób powstała znana dziś wszystkim nazwa Gryphon.

Skonstruowane wspólnie z Kimem Rishøjem urządzenie Flemming E. Rasmussen zabrał w 1986 r. na wystawę Consumer Electric Show w Chicago, gdzie przedwzmacniaczem gramofonowym zainteresował się jeden z japońskich dystrybutorów sprzętu audio. Na jego prośbę, Duńczyk po powrocie do kraju, zbudował drugi egzemplarz urządzenia i wysłał do Japonii. Po kilku miesiącach otrzymał zwrotną przesyłkę, w której znajdował się numer znanego japońskiego magazynu „Stereo Sound”. Dziennikarze pisma ocenili urządzenie Flemminga jako „Najlepszy Zakup”.

Doskonałe opinie zamieszczone w fachowych pismach o tematyce hi-fi spowodowały, że Gryphon stał się ikoną high-endu, a firma zyskała uznanie m.in. za doprowadzoną do perfekcji reprodukcję dźwięku, wysoką jakość wykonania, ergonomię, a także niesamowite piękno konstruowanych urządzeń. Do dzisiaj za sprawą wpływu Flemminga E. Rasmussena jako projektanta i osoby odpowiedzialnej za wzornictwo, każde urządzenie Gryphon charakteryzuje się wspaniałym i niepowtarzalnym wykończeniem, które w połączeniu z równie dopracowaną elektroniką dostarcza jedyną w swoim rodzaju integrację formy i funkcjonalności.

W 1987 r. światło dzienne ujrzał stopień gramofonowy, który stał się naturalnym partnerem dla wcześniej stworzonego przedwzmacniacza gramofonowego. Projektanci nie spoczęli na laurach i rok później zaprezentowali przedwzmacniacz XT (produkowany w latach 1989-1996), który fachowa prasa określiła mianem niezwykle muzykalnego. Model XT wraz ze wzmacniaczem DM 100 stworzył wyjątkowy duet. Potwierdzeniem tego była jedna z recenzji zamieszczonych w specjalistycznym  niemieckim magazynie „Stereo”. Dziennikarze stwierdzili w niej, że system reprodukuje dźwięk w niezwykle bezpośredni sposób, nie dodając nic do sygnału wejściowego.

Gryphon ponownie zaskoczył znawców high-endu w 1990 r., kiedy to na rynek trafił przedwzmacniacz LE wyprodukowany w liczbie zaledwie100 sztuk. Kolejnym kamieniem milowym stał się wzmacniacz zintegrowany Tabu zaprezentowany w 1996 r. Urządzenie wyróżniało się potężnym, pełnym i ekspansywnym brzmieniem  na poziomie ideału i gwarantowało brzmienie, jakim wtedy mogły pochwalić się jedynie systemy złożone z przedwzmacniacza i końcówki mocy. Wyjątkowy w historii Gryphona okazał się także 1998 r., kiedy to światło dzienne ujrzał odtwarzacz CD nazwany po prostu CDP1. Niemiecki magazyn „Hi-Fi Records” recenzując ten model napisał wtedy, że „Gryphon jest klasą dla samego siebie”, natomiast dziennikarze niemieckiego „Audio” stwierdzili, że CDP1 wyróżnia się „ wybitną jakością dźwięku i jakością budowy”.

Wysyp nowych urządzeń nastąpił w 2000 r. kiedy to na rynek trafiły m.in. Sonata Allegro, AntileonSignature, AntileonSignature (Mono) i Legato. Dwa lata później Gryphon zaprezentował pierwszy w historii firmy system głośników nazwany Cantata. Znawcy marki za jedne z najważniejszych uznają jednak lata 2003-2005, kiedy narodził się legendarny odtwarzacz CD – Mikado – a rok później pojawiły się wyjątkowe pod każdym względem kolumny Poseidon (system składa się z czterech kolumn o łącznej wadze 800 kg i zawiera 16 głośników niskotonowych, 16 średnio- i 2 wysokotonowych). W 2005 r. Gryphon zaprezentował najbardziej udany i bezkompromisowy wzmacniacz zintegrowany w historii high-endu – Diablo. Cztery lata później (2009 r.) modelem Atilla Duńczycy udowodnili, że stosunkowo nieduże urządzenie może generować prawdziwie zniewalające brzmienie. W tym samym czasie na rynek trafiły także podstawkowe kolumny Mojo.

Od początku aż do dzisiaj za koncepcję powstających urządzeń, ich wygląd zewnętrzny, detale i wykończenie odpowiada niezmiennie Flemming E. Rasmussen. Od strony technicznej nad całością pieczę trzyma 4-5 osobowy zespół, w skład którego wchodzą pasjonaci muzyki posiadający  ogromną wiedzę i doświadczenie w konstruowaniu zaawansowanych technologicznie i naturalnie brzmiących urządzeń audio. Wszystkie komponenty sygnowane logo Gryphona wprowadzają nowe standardy w zakresie sprzętu audio przeznaczonego do użytku domowego. Utrzymanie ich najwyższej jakości jest możliwe także dlatego, że projekt, testy i produkcja w całości odbywają się w Danii, a firma współpracuje jedynie z dostawcami stosującymi najbardziej zaawansowane technologie, jak np. producenci sprzętu wojskowego czy nowoczesnych urządzeń diagnostyki medycznej. Co więcej, każdy moduł zastosowany w Gryphonie ma swój własny certyfikat jakości, a każde zmontowane w całości urządzenie specjalne świadectwo potwierdzające spełnienie rygorystycznych wewnętrznych norm.

Pod względem brzmieniowym produkty z logo gryfa cechują się niebywale szerokim zakresem częstotliwości wpływającym pozytywnie na scenę dźwiękową i atmosferę budowaną przez przekaz muzyczny. Precyzyjna i szybka odpowiedź na zmieniające się natężenie akustyczne to tylko niektóre z zalet sprzętu Gryphona. Warto też dodać, że firma jest pionierem i zwolennikiem zasilania zewnętrznego z rozbudowanym filtrem sieciowym. Wszystkie urządzenia konstruowane są tak jak wzmacniacze klasy A – tranzystory ułożone liniowo w swoim obszarze operacyjnym. Ponadto Gryphon jako pierwszy wprowadził konfigurację dual mono, dzięki czemu wyeliminowano interakcje występujące pomiędzy kanałami. W efekcie udało się uzyskać sygnał o wspaniałej jakości i wielkiej muzykalności - czysty i wolny od zniekształceń.