O marce Bowers & Wilkins

„Najlepszy głośnik to nie ten, który daje najwięcej, lecz ten co zabiera najmniej.”

 

Wygłaszając  to  zdanie  w  1966  roku,  założyciel  firmy  John  Bowers  zapoczątkował trwający  już  ponad  40  lat  proces  przełomowych  badań,  rewolucyjnych  projektów i   technologicznych   innowacji,   prowadzących   do   jednego   celu   –   stworzenia głośnika idealnego. To właśnie jego wizja i determinacja w dążeniu do jej realizacji, doprowadziły   do   powstania   wielu   wspaniałych   konstrukcji   B&W,   które   stając się  prawdziwymi  kamieniami  milowymi  na  drodze  do  muzycznego  ideału,  na zawsze  odmieniły  świat  audio.  Kontynuując  wielkie  dzieło  Johna  Bowersa,  stale eksplorujemy  świat  dźwięku,  nigdy  nie  ustając  w  poszukiwaniu  muzycznej  perfekcji, Rezultatem  tych  starań,  są  kolejne  unikalne  produkty  Bowers  & Wilkins,  dzięki  którym słuchanie  muzyki  przynosi  coraz  więcej  radości  jej  miłośnikom  na  całym  świecie.

Niezrównana jakość brzmienia

Najwyższa  jakość  dźwięku  oferowana  przez  kolumny  głośnikowe  Bowers  & Wilkins sprawia,   że   wiodące   studia   nagraniowe   na   całym   świecie,   wykorzystują je     do     odsłuchu     najdrobniejszych     niuansów     realizowanych     nagrań. W   należącym   do   George’a   Lucasa,   kalifornijskim   studiu   Skywalker   Sound, gdzie   nagrywane   są   ścieżki   dźwiękowe   największych   hitów   kinowych, efekty   nagrań   kontrolowane   są   przez   inżynierów   dźwięku   za   pomocą zaawansowanego     systemu     wielokanałowego,     zawierającego     kolumny głośnikowe  Bowers  &  Wilkins  serii  800.  Również  słynne  londyńskie  Abbey  Road, gdzie  nagrywają  swoje  płyty  najwięksi  artyści  świata  muzyki,  wykorzystuje we   wszystkich   trzech   studiach   systemy   głośnikowe   Bowers   &   Wilkins.

University of Sound

Ciągły  rozwój  wymaga  nieustających  innowacji. Ta  maksyma  przyświecała  Johnowi Bowersowi  w  momencie,  gdy  tworzył  University  of  Sound  –  wyjątkowy  ośrodek badawczy,  specjalizujący  się  w  studiach  nad  sekretami  akustycznego  zachowania różnych  materiałów.  Każde  odkrycie  dokonane  przez  naszych  naukowców  – poczynając  od  zwężających  się  tub,  poprzez  diamentowe  kopułki  wysokotonowe, a  kończąc  na  obudowie  z  użebrowaniem  Matrix  -  wpływa  na  to,  w  jaki  sposób kolumny  głośnikowe  będą konstruowane  i  budowane  na  całym  świecie. Każde kolejne rozwiązanie, coraz bardziej przybliża Bowers & Wilkins do urzeczywistnienia wielkiego marzenia Johna Bowersa - stworzenia głośnika idealnego, odtwarzającego dźwięk w absolutnie perfekcyjny sposób.

Society of Sound

Posiadanie pary doskonałych głośników to jedna rzecz. Ale jeśli jesteś prawdziwym pasjonatem  doskonałego  brzmienia,  nie poprzestaniesz  na  tym.  Będziesz  chciał wiedzieć  więcej,  słuchać,  poznawać  i  dyskutować  o  tym  z  innymi.  I  właśnie  w  tym miejscu  pojawia  się  społeczność  Society of Sound.  Stworzona  przez  Bowers  & Wilkins, jest  internetową  platformą  dla  wszystkich  miłośników  muzyki.  Jest  to  miejsce, w  którym  muzycy,  artyści,  projektanci,  technicy  i  entuzjaści  muzyki,  spotykają  się i  wymieniają  swoją  wiedzą  na  jej  temat.  Jest  to  również  miejsce,  w  którym  obecny jest B&W Music Club, gdzie odkryjesz wspaniałą nową muzykę, nagraną w niezwykle wysokiej jakości i gotową do pobrania bez kompresji. Jeśli jesteś miłośnikiem muzyki, dołącz do nas na www.bowers-wilkins.com.
 

HISTORIA POWSTANIA
 

1960's

W 1966 roku w Worthing, na południowym wybrzeżu Anglii, John Bowers i jego przyjaciel Peter Hayward założyli firmę produkcyjną która nazwali B&W Electronics. Postanowili żyć na wyjątkowo skromnym poziomie, a wszystkie wygenerowane zyski przeznaczać na dalsze badania poszukujące perfekcyjnego głośnika ...

1965: Początki

Chociaż obecnie patrząc na potęgę B&W trudno w to uwierzyć John Bowers rozpoczął swoją działalność od składania na zapleczu elektrycznego sklepu, który prowadził wraz ze swoim przyjacielem Royem Wilkinsem, systemów głośnikowych na potrzeby lokalnych klientów.

1966: Powstaje B&W Electronics

Bowers zakłada firmę B&W Electronics Ltd, po otrzymaniu spadku od starszej Pani o nazwisku Knight. Pani Knight była pod tak wielkim wrażeniem głośników, które specjalnie dla niej skonstruował John Bowers, jak i jego szerokiej wiedzy na temat muzyki klasycznej, że pozostawiła mu w spadku 10,000 funtów na dalszy rozwój działalności gospodarczej.

1967: Pierwszy głośnik - P1

Firma Bowers & Wilkins tworzy swój pierwszy głośnik, przeznaczony do sprzedaży – P1.

1968: Pierwsze domowe monitory dźwięku

Modele DM1 i DM3 zostały wypuszczone na rynek. Od samego początku głównym celem firmy B&W, było stworzenie najlepszych kolumn, dostępnych w każdym przedziale cenowym. Idea monitorów DM, przetrwała w wielu generacjach znakomitych, dostępnych dla każdego głośników, aż do oferowanej dzisiaj Serii 600.

Lata 70te: Referencyjna seria 801

W całej swojej karierze John współpracował z najlepszymi inżynierami i reżyserami dźwięku, którzy dostarczali mu istotnych informacji, w jaki sposób można poprawić jakość głośnika. W efekcie, w 1979 roku powstała znakomita, referencyjna seria 801, która wkrótce została zainstalowana w prawie wszystkich, słynnych studiach nagraniowych na świecie, w tym EMI Abbey Road, Decca i Deutsche Grammophon ...

1970: Kolumny DM70

Bez kolumny DM70, wizja doskonałych głośników Bowersa, mogła pozostać tylko marzeniem. Krytycy zgadzając się z opiniami inżynierów B&W stwierdzili, iż dźwięk wydobywający się z  tego 11 modułowego, elektrostatycznego średnio-wysokotonowego głośnika, był prawdziwym objawieniem w świecie audio. Wspaniała, nowatorska obudowa DM70, zmieniła na zawsze kształt konstruowanych głośników na świecie.

1974: Kevlar

Badania nad materiałem wykorzystywanym do budowy stożka głośnika wykazały iż Kevlar ®, tworzywo wykorzystywane do produkcji kamizelek kuloodpornych, może zatrzymać niepożądane fale stojące tak efektywnie, jak zatrzymuje wystrzelone kule. Żółta ochra Kevlarowego® stożka głośnika średniotonowego już wkrótce stała się znakiem firmowym, naturalnego dźwięku głośników Bowers & Wilkins.

1975: Kenneth Grange

Do pracy nad obudową głośnika przystępuje Kenneth Grange - współzałożyciel studia projektowego Pentagram i jeden z najbardziej utalentowanych brytyjskich projektantów.

1976: DM6

Żółty Kevlarowy ® stożek głośnika po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w legendarnej kolumnie DM6. Zaprojektowany przez Kenneth Grange model DM6, był pieszczotliwie nazywany "pingwinem w ciąży".

1977: DM7

B&W robi rewolucyjny krok na przód, dzięki kolumnom DM7. Było to możliwe, dzięki oddzieleniu głośnika wysokotonowego od głównej obudowy głośnika. W efekcie uwolnione zostały wysokie brzmienia, a wytwarzany dźwięk stał się żywy i detaliczny. Unowocześnioną wersję głośnika wysokotonowego w wersji „Tweeter on Top”, możemy odnaleźć we współczesnych kolumnach Bowers & Wilkins.

1979: 801

Oryginalne kolumny 801 były zwiastunem nowej ery wysokiej klasy konstrukcji głośników. Dzięki umieszczeniu poszczególnych głośników w specjalnych, oddzielnych komorach, generowany dźwięk osiągnął niespotykany do tej pory poziom realizmu. Kolumny 801 odniosły duży sukces – stały się najczęściej instalowanymi głośnikami w studiach nagraniowych oraz znalazły swoje miejsce w wielu mieszkaniach audiofilów. Kontynuatorem ich sukcesu stała się późniejsza seria 801s.

Lata 80-te

Seria 801 była dla firmy B&W spektakularnym sukcesem. W typowym dla siebie stylu, Bowers wykorzystał go na  sfinansowanie jeszcze większej ilości badań i kolejnych projektów. Dla swojego zespołu inżynierów stworzył specjalny ośrodek badawczy w malowniczej miejscowości Steyning w West Sussex ...

1981: Ośrodek badawczy w Steyning

W roku 1981 Bowers tworzy światowej sławy ośrodek badawczy w Steyning, określany często przez wizytujących dziennikarzy mianem "University of Sound". Ośrodek badawczy w Steyning, tworzy zespół specjalistów z zakresu akustyki i elektroniki. Do ich użytku oddano wiele doskonałych narzędzi służący do modelowania, badania i projektowania głośników.

1986: Matrix 1, 2 i 3

Osiągnąwszy doskonałe efekty w pracy z komponentami składowymi kolumn głośnikowych firma Bowers & Wilkins zwraca uwagę na konstrukcje głośnika, która spaja w całość wszystkie jej elementy. Okazuje się iż to, co potrzebne jest w obudowie głośnika to kręgosłup. Zastosowanie ożebrowania Matrix, systemu usztywniania oraz wzmocnienia obudowy, zdecydowanie wpłynęło na wspaniały bas głośnika i stało się kolejnym milowym krokiem dla B&W w produkcji  perfekcyjnych głośników.

1987: John Bowers

John Bowers odchodzi.

1988: Abbey Road Studios

Abbey Road instaluje głośniki B&W Matrix 801 w swoim studiu nagraniowym. Współpraca ta, trwa po dzień dzisiejszy a inżynierowie z Abbey Road  są częstymi gośćmi ośrodka badawczego B&W w Steyning. Obecny model Bowers & Wilkins 800D, jest obecnie referencyjnym monitorem  w studio Abbey Road.

1989: Morten Warren

Bowers & Wilkins zaprasza do współpracy Mortena Warrena. Warren zakłada jedną z najlepszych agencji wzornictwa w Wielkiej Brytanii. To właśnie on stoi za wzornictwem czołowych, współczesnych modeli produktów B&W.

Lata 90te - Nautilus

Spośród wielu znakomitych produktów, pochodzących z ośrodka badań naukowych w Steyning, prawdopodobnie najbardziej znany jest Nautilus. Wypuszczony na rynek w 1993 roku - po 5 latach prac i badań - zyskał szerokie uznanie kupujących i krytyków oraz został opisany jako "prawdopodobnie najlepszy głośnik który można kupić" ...

1991: Silver Signature

25 urodziny B&W były wydarzeniem, które zbiegło się z wieloma wprowadzanymi właśnie innowacjami w konstrukcji głośników. Srebro, świetny przewodnik elektryczny lepszy nawet niż miedź, okazał się idealnym metalem do produkcji przewodów głośnikowych oraz okablowania. Być może jest to ekstrawagancki materiał, ale ultra wysokie częstotliwości i perfekcyjny bass, który był możliwy do osiągnięcia dzięki zastosowaniu srebra jako przewodnika, czynią finalny odsłuch naprawdę luksusowym.

1993: Nautilus

Po pięciu latach badań, inżynierowie B&W byli gotowi do prezentacji swojego nowego dzieła – kolumny Nautilus. Standardowa konstrukcja obudowy głośników została zastąpiona przez krzywizny i wraz z nią zniknęły prawie wszystkie zakłócenia dźwięku wynikające z użycia konwencjonalnej obudowy. W rezultacie powstała całkowicie nowa konstrukcja, która generowała tak realny dźwięk, że można go było niemal dotknąć.

1998: Nautilus 800 series

Nautilus zmienił wszystko. Głośniki  Bowers & Wilkins nigdy już nie będą wyglądać tak samo. Nie stało się to oczywiście natychmiast - firmie B&W zajmie trochę czasu wprowadzenie technologia Nautilus do wszystkich sprzedawanych głośników ale dawne czasy konwencjonalnych konstrukcji odeszły już w przeszłość. Ewolucje tę rozpoczęła seria 800 Nautilus.

Rok 2000 – Diamentowe kopułki

Wprowadzenie diamentowej kopułki do serii 800, wyniosło technologie głośników wysokotonowych na zupełnie nowy poziom. Technologia ta została uznana przez większość obserwatorów branży audio za tą, która najlepiej oddaje brzmienie wysokich tonów.

2001: Signature 800

Ekskluzywna linia kolumn Signature 800 została stworzona z okazji 35 urodzin firmy B&W. Opierając się na doświadczeniach w konstruowaniu głośników Nautilus serii 800, Signature 800 zachwyciła ulepszoną konstrukcją obudowy oraz pięknym połyskującym wykończeniem "Tygrysiego Oka".

2004: PV1

Zachwycająca, ponadczasowa, owalna obudowa subwoofera PV1, była szczytem możliwości konstrukcyjnych inżynierów B&W. Po raz kolejny, inspiracją była natura. Tym razem jako wzór posłużyła zwyczajna bańka i to ona wskazała kierunek przy projektowaniu obudowy PV1.

2005: Diamond Domes - diamentowa kopułka

Diamenty są przeznaczone nie tylko dla wyższych sfer. Są również po to, aby maksymalnie poprawić jakość dźwięku głośników B&W. Nie było łatwym zadaniem dla Bowers & Wilkins poprawić funkcjonalność aluminiowej kopułki głośnika wysokotonowego. Natomiast przeprowadzone próby z syntetyczną diamentową kopułką, wydobyły na światło dzienne wspaniałe możliwości tego materiału. W rezultacie powstał najwspanialszy głośnik wysokotonowy jaki świat miał okazję kiedykolwiek usłyszeć.

2006: 40th Anniversary – 40 rocznica

A co dalej? Na to pytanie jest zawsze jedna odpowiedź – udzielana zresztą nieustająco od 40 lat. Po prostu - dążenie do perfekcji trwa nadal. Marzenie Johna Bowersa, o dźwięku wydobywającym się z głośników nie odbiegającym od rzeczywistego brzmienia, nie zostało jeszcze osiągnięte. Ale nikt nie jest tak blisko jak Bowers & Wilkins. W rzeczywistości, najlepsze jeszcze przed nimi.