O marce Audioquest

W przypadku firmy AudioQuest nie powinniśmy mówić o jej założeniu, ale raczej ewolucji. Zarejestrowana w 1980 roku przez Billa Lowa firma AudioQuest była w rzeczywistości kolejna wariacją na temat sprzętu audio, którym zajmował się od 1972 roku.

Podczas szkoły średniej i na początku collegu, jednym z marzeń Billa była chęć posiadania dobrego zestawu audio. Cel ten przyświecał mu podczas projektowania i tworzenia dziesiątek wzmacniaczy, przedwzmacniaczy i tunerów dla kolegów, które później im sprzedawał. Wszystkie zarobione pieniądze przeznaczał na płyty lub ulepszenie swojego sprzętu grającego.

Podczas pobytu w collegu w Oregonie Bill doszedł do wniosku, że bardziej przyszłościowym rozwiązaniem będzie sprzedawanie gotowego sprzętu uznanych firm. Rozpoczął od pośrednictwa w sprzedaży gramofonów BSR i amplitunerów Hitachi w 1972 roku. W 1974 roku jego oferta powiększyła się o sprzęt firm Linn Sondek, Radford, Celestion, Yamaha (Bill był pierwszym dealerem na północnym zachodzie Stanów Zjednoczonych. Po roku działalności jego mały sklep okazał się być największym dealerem sprzętu Linn Sondek w Stanach Zjednoczonych.

W 1976 roku, w kilka lat po zakończeniu collegu, chęć wyjazdu Bill do Kalifornii stawała się coraz bardziej nieodparta. Całą sprzedaż detaliczną przekazał przyjacielowi, sam zaś postanowił zostać przedstawicielem producentów na terenie wyjątkowo konserwatywnym rynku północnej Kalifornii. Działający na tym terenie dealerzy postępowali w myśl zasady: ?Jeśli nie dostarczam jakiegoś produktu, to z pewnością go nie potrzebuję?.

Zupełnie inaczej prezentował się rynek Kalifornii południowej. Dla dealerów działających na tym obszarze bardziej charakterystyczne bywało stwierdzenie: ?Przynieś, to posłuchamy?. To zadecydowało, że Bill zdecydował się przenieść w 1977 roku na południe stanu. Niestety, pomimo tego, że reprezentował tak doskonałe marki jak Cizek, Decca, RAM, Koss Electrostatic, RH Labs, PSE, Aryston, Armstrong, Rogers czy Chartwell, nie odniósł sukcesu.

Po sześciu latach działania w branży audio, Bill rozpoczął sprzedaż w Santa Monica. Tym razem jednak z dużą, ale bardzo ważną różnicą: zdecydował się, że będzie sam produkował kable do sprzętu audio na potrzeby własnego sklepu.

Kable audio stały się znaczącym produktem rynkowym w 1976 roku, kiedy firma Polk Audio zaprezentowała kabel typu litz o nazwie Cobra Cable, wykonany z japońskiej miedzi. Kabel ten odznaczał się wysoką pojemnością i niską indukcyjnością, co w kilku przypadkach doprowadziło do zniszczenia wzmacniaczy. Przeważnie jednak, podłączony do systemu audio, przyczyniał się do poprawy dźwięku. W 1978 roku Polk, Bob Fulton i Jonas Miller Sound doprowadzili do tego, że kable audio stały się znaczącym produktem dla ludzi działających w branży audio.

W 1977 roku Bill kupił rolkę kabla lampowego, który Noel Lee (późniejszy szef firmy Monster Cable) sprzedawał swoim dealerom w północnej Kalifornii. W 1978 roku Bill wraz z innym małym detalistą podjął współpracę w zamawianiu robionych na zamówienie skręconych kabli typu litz. Biorąc pod uwagę fakt, że były to zupełne początki w tej dziedzinie, okazały się one wyjątkowo udaną konstrukcją, lepszą nawet od uważanego za najlepszy model kabel Fulton Gold.

W ciągu dwóch następnych lat Bill zajmował się produkcją tego oraz drugiego, niższego modelu. Jego intencją było sprzedawanie ich w swoim sklepie. Ku jego zaskoczeniu, inni dealerzy w Los Angeles, a nawet w Japonii, zaczęli kupować kable właśnie od Billa. W 1980 roku Bill doszedł do wniosku, że nadszedł czas na tworzenie kabli z myślą o sprzedawaniu ich innym dealerom. W tym momencie narodził się AudioQuest.

Ewolucja firmy AudioQuest dokonywała się przez cały okres jej istnienia. Niemniej, pewne jej cechy istniały już na samym początku. Jedną z nich było przekonanie o wyższości doświadczenia, nad abstrakcyjnym teoretyzowaniem.

Na przykład, znaczenie użycia zwielokrotnionych przewodników, czyli jedno z fundamentalnych założeń konstrukcyjnych firmy AudioQuest, Bill odkrył w trakcie niespodziewanego eksperymentu. W 1980 roku jeden z producentów subwooferów poprosił Billa o stworzenie potężniejszego kabla właśnie z przeznaczeniem do tego właśnie typu urządzeń. Bill wykonał zamówienie. Okazało się, że dźwięk był reprodukowany ze znacznie lepszą jakością. Doszedł więc do wniosku, że wprowadzona przez niego geometria cztero-przewodnikowa znacząco poprawiła jakość dźwięku w porównaniu do tych samych czterech przewodników działających jako dwie skręcone pary. Na jesieni 1980 roku Bill wyznaczał nowy standard swoim kablem LiveWire Litz Greek, złożonym z sześciu przewodników. Obecnie do konstrukcji prawie każdego kabla firmy AudioQuest używa się czterech lub więcej przewodników w zoptymalizowanym układzie.

Mniej więcej w tym samym czasie Bill przeżył ciekawe doświadczenie. Otóż jeden z producentów głośników poprosił go o przeprowadzenie demonstracji. Ów producent używał markowych kabli o długości dziesięciu stóp. Bill podłączył parę swoich oryginalnych kabli o długości 25 stóp. Wszystkich obecnych podczas demonstracji słuchaczy zaskoczyła doskonała jakość dźwięku, jaką reprodukowały. Postępując w myśl zasady ?Im krótszy kabel, tym mocniejszy dźwięk?, Bill postanowił użyć kabla krótszego, o długości 10 stóp.

Ku zaskoczeniu swojemu i pozostałych osób uczestników pokazu, para kabli o długości 10 stóp brzmiała gorzej. Co najbardziej zaskakujące, kable obydwu długości miały taką samą konstrukcję wewnętrzną oraz identyczną grubość izolacji. Jedyną różnicą była jej twardość ? krótsza para posiadała izolację bardziej elastyczną. Ten niezamierzony eksperyment dowiódł znaczenia mechanicznej stabilności, ważnej zasady, wykorzystywanej później w każdym następnym modelu firmy AudioQuest.

Pod koniec 1980 roku produkty AudioQuest były obecne w 42 sklepach w południowej Kalifornii oraz u dealera w Denver. W styczniu 1981 AudioQuest po raz pierwszy wystawiał swoje produkty na targach CES (Consumer Electronics Show) w Las Vegas. Miesiąc później, AudioQuest sprzedawał swoje konstrukcje w Europie, Azji i większej części Stanów Zjednoczonych.

W 1987 roku Bill pierwszy opublikował artykuł zatytułowany Cable Design: Theory versus Empirical Reality?, w którym jako pierwszy określił założenia konstrukcyjne, jakie musza spełniać dobre kable. Owe założenia nie zmieniły się aż o chwili obecnej.

W tym samym roku Bill rozpoczął projektowanie i produkcję 75 kable wizyjne kable cyfrowe. Były one zaprojektowane z uwzględnieniem tych samych założeń konstrukcyjnych minimalizujących zniekształcenia, ale były przeznaczone do przenoszenia szerokiego pasma sygnału. Linia kabli cyfrowych oraz wideo wzbogaciła się o modele ?S?, typu komponent, RGB. Wszystkie one zostały zoptymalizowane w taki sposób, aby mogły służyć do przesyłania sygnału z satelity lub w rozdzielczości HDTV. W 1999 roku cała ich rodzina została nazwana CinemaQuest.

Obecnie firma AudioQuest jest największym dostawcą kabli na rynku high-endowym. Jej produkty są dostępne w setkach sklepów w Stanach Zjednoczonych i w ponad 60 innych państwach. Odniesienie sukcesu było możliwe, ze względu na wysoką jakość wytwarzanego produktu.